Lumix S1 RII to bezlusterkowiec, który aż prosi się o dobre szkło. Jego 47-megapikselowa matryca wyciągnie z obiektywu każdy szczegół… ale też bezlitośnie pokaże jego słabości. Jeśli właśnie kupiłeś S1 RII lub planujesz przesiadkę, wybór obiektywu będzie kluczowy dla jakości zdjęć i komfortu pracy.
W tym poradniku pokażę ci najlepsze obiektywy L-Mount od Panasonica, Sigmy i Leica, podzielone na konkretne scenariusze: portret, reportaż, krajobraz i wideo. Dostaniesz też gotowe propozycje „szkła dla początkujących” oraz obiektywy premium.
Spis treści:
L-Mount w skrócie – Panasonic, Sigma, Leica
System L-Mount to wspólny bagnet (czyli mocowanie obiektywu) trzech producentów: Panasonica, Sigmy i Leica. Każdy z producentów z nich ma nieco inne podejście do kwestii priorytetów, więc na początek zróbmy małe porównanie.
Marka | Za co lubię | Na co uważać |
---|---|---|
Panasonic | Stabilizacja Dual I.S., solidna budowa, ergonomiczne pierścienie | Większa waga w szkłach PRO |
Sigma | Świetny stosunek ceny do jakości, linia Art o znakomitym obrazku | Czasem większa waga i gabaryty |
Leica | Unikatowy charakter obrazu, świetna mikrokontrastowość, topowa jakość wykonania | Bardzo wysoka cena |
Wszystkie trzy marki są w pełni kompatybilne z Lumix S1 RII – działają AF, stabilizacja, metadane, a w przypadku szkieł O.I.S. skorzystasz z Dual I.S. (połączenie IBIS aparatu i stabilizacji w obiektywie).
Najlepszy obiektyw „na start” do S1 RII
Jeśli dopiero wchodzisz w system L-Mount, potrzebujesz szkła uniwersalnego, które sprawdzi się w wielu sytuacjach.
Propozycje:
- Panasonic Lumix S 24–105 mm f/4 Macro O.I.S. – uniwersalny zoom, świetna stabilizacja, dobra ostrość na całym zakresie, także do wideo.
- Sigma 28–70 mm f/2.8 DG DN Contemporary – lżejsza alternatywa, jasna przysłona, idealny kompromis między jakością a mobilnością.
- Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 – tania, lekka stałka, świetna do portretów, detali i codziennych zdjęć.
Sprawdź: Instrukcja obsługi Lumixa S1 RII po polsku
Portret – kremowy bokeh i pewny AF
W portrecie liczy się plastyka obrazu, ostrość na oku i płynny bokeh.
Starter:
- Panasonic Lumix S 85 mm f/1.8 – lekki, szybki, precyzyjny AF, świetny stosunek ceny do jakości.
Premium:
- Panasonic Lumix S PRO 50 mm f/1.4 – znakomita ostrość i bokeh, perfekcyjny „look” do sesji studyjnych i plenerowych.
- Sigma 85 mm f/1.4 DG DN Art – ostrość od pełnej dziury, piękny bokeh, idealny na śluby i portrety lifestyle.
Alternatywa zoom:
- Panasonic Lumix S PRO 70–200 mm f/4 O.I.S. – elastyczność, stabilizacja, świetna separacja tła przy 200 mm.
Reportaż i śluby – szybko, pewnie, w każdych warunkach
Tu liczy się szybkość AF, elastyczność ogniskowych i dobre światło.
Zestaw 2-zoom:
- Panasonic Lumix S PRO 24–70 mm f/2.8 – uniwersalny zakres, jasna przysłona, świetna ostrość.
- Panasonic Lumix S PRO 70–200 mm f/2.8 O.I.S. – zasięg i separacja tła, stabilizacja.
Lekki zestaw stałek:
- Sigma 35 mm f/1.4 DG DN Art – szeroki kąt do reportażu, świetne światło.
- Panasonic Lumix S 85 mm f/1.8 – do portretów i detali.
Ciemne sale i kościoły:
- Sigma 50 mm f/1.4 DG DN Art – jasny, szybki, świetny w trudnym świetle.
Krajobraz i podróże – ostrość, szeroko, lekko
Do krajobrazu potrzebujesz szerokiego kąta i dobrej ostrości na całym kadrze.
Szeroki kąt:
- Panasonic Lumix S PRO 16–35 mm f/4 – lekki, ostry, dobry do architektury i pejzażu.
- Sigma 14–24 mm f/2.8 DG DN Art – jasny, idealny do astrofotografii i dynamicznych krajobrazów.
Jeden obiektyw na wyjazd:
- Panasonic Lumix S 20–60 mm f/3.5–5.6 – superlekki, szeroki start przy 20 mm.
- Panasonic Lumix S 24–105 mm f/4 Macro O.I.S. – większy zakres, stabilizacja.
Tele do detali:
- Sigma 100–400 mm f/5–6.3 DG DN OS Contemporary – kompaktowy telezoom do kompresji krajobrazu.
Lumix S1 RII – kurs obsługi aparatu
Zamiast czytać 947 stron instrukcji, obejrzyj 3-godzinny kurs, który pokaże Ci obsługę Lumixa S1 RII krok po kroku – na praktycznych przykładach. To przewodnik wideo, który uczy dokładnie tego, co musisz wiedzieć, by robić zdjęcia i filmy z pewnością siebie.

Wideo – minimalne focus breathing i płynne MF
W wideo liczy się praca AF, stabilność i minimalne „oddychanie” ogniskowej.
Zoomy do wideo:
- Panasonic Lumix S PRO 24–70 mm f/2.8 – jasny, świetna jakość optyczna.
- Panasonic Lumix S 24–105 mm f/4 Macro O.I.S. – stabilny obraz, duży zakres.
Stałki:
- Sigma 35 mm f/1.4 DG DN Art – wywiady, vlogi, małe głębie ostrości.
- Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 – lekki i uniwersalny, AF działa pewnie na twarzach.
💡 Tip: w kursie pokazuję, jak ustawić linear MF, czułość pierścienia i de-click przysłony pod wideo.
Zobacz: Lumix S1 RII – ustawienia na start
Jak dobrać obiektyw pod swój styl pracy
Przy wyborze szkła do S1 RII zwróć uwagę na:
- Typ zleceń – portret, reportaż, krajobraz, wideo.
- Światło – czy pracujesz w ciemnych salach, czy w plenerze.
- AF-C – do dynamicznych scen wybierz szybsze szkła.
- Waga – podróże i gimbal wymagają lżejszych zestawów.
- Budżet – obiektywy dla początkujacych często dają 80% efektu w 1/3 ceny.
Gotowe koszyki zakupowe:
Styl | Dla początkujących | Premium |
---|---|---|
Portret | Lumix S 85 mm f/1.8 | Sigma 85 mm f/1.4 DG DN Art |
Reportaż | Sigma 35 mm f/1.4 + Lumix S 85 mm f/1.8 | Lumix S PRO 24–70 mm f/2.8 + 70–200 mm f/2.8 |
Krajobraz | Lumix S 20–60 mm | Sigma 14–24 mm f/2.8 DG DN Art |
Wideo | Lumix S 24–105 mm f/4 | Lumix S PRO 24–70 mm f/2.8 |
FAQ – Najczęstsze pytania
Czy obiektywy Leica i Sigma działają w pełni z Lumixem S1 RII?
Tak, zachowują pełną funkcjonalność AF, stabilizacji i przekazywania metadanych.
Czy IBIS w Lumixie S1 RII wystarczy bez O.I.S.?
Do zdjęć tak, do wideo lepiej mieć oba systemy stabilizacji.
Czy Lumix to to samo co Leica?
nie – Lumix i Leica to dwie różne marki, ale w systemie L-Mount mogą używać tych samych obiektywów.
Lumix to linia aparatów i obiektywów firmy Panasonic.
Leica to niezależny, niemiecki producent, znany z topowej jakości optyki i wysokich cen.
Oba brandy (plus Sigma) tworzą L-Mount Alliance, więc ich szkła i korpusy są w pełni kompatybilne – możesz założyć obiektyw Leica na Lumixa i odwrotnie, bez adaptera.
Czy mocowanie Leica L jest takie samo jak mocowanie Panasonic?
tak – mocowanie Leica L i Panasonic L-Mount to dokładnie ten sam bagnet.
Oba należą do L-Mount Alliance (Leica, Panasonic, Sigma), więc:
możesz bez adaptera używać obiektywów Leica na aparatach Lumix i odwrotnie,
zachowujesz pełną komunikację elektroniki – autofocus, stabilizacja, EXIF,
dotyczy to zarówno wersji pełnoklatkowej (L-Mount), jak i APS-C (L-Mount-S) – ważne tylko, żeby dobrać szkło do formatu matrycy.
Podsumowanie
Lumix S1 RII to aparat, który odwdzięczy się za dobry obiektyw fenomenalną jakością obrazu. Wybierając szkło, kieruj się typem pracy, wagą i budżetem – a konfigurację aparatu pod dane szkło ustaw raz, a dobrze.
🎯 W kursie obsługi Lumix S1 RII dostaniesz gotowe presety AF, przypisania przycisków i pełny proces konfiguracji – oszczędzisz godziny testów w terenie.